home

Brabants Dagblad, zaterdag 21 april 2001

Expositie Cri Stellweg, Renee van Leusden en Saar van Leusden

Eenvoud en emotie in kunst van drie generaties vrouwen

Drie generaties in de kunst. Drie disciplines, maar ze putten alledrie hun inspiratie uit het leven van alledag. Moeder en schrijfster Cri Stellweg, dochter en beeldhouwer Renee van Leusden en kleindochter en sieraadontwerpster Saar van Leusden. Samen exposeren ze in Eindhoven.

Door Mieske van Eck

Ze staan elk heel verschillend in de kunst, maar zijn toch uit 'hetzelfde hout' gesneden. Grootmoeder, dochter en kleindochter. Schrijfster Cri Stellweg uit Den Bosch, beeldhouwer Renee van Leusden uit Vught en sieradenontwerpster Saar van Leusden uit Den Bosch. Samen tonen zij hun werk in de Holland Art Gallery in de Bijenkorf in Eindhoven. Eenvoud en emotie vormen de bindende elementen.

Moeder en dochter maakten al eerder samen een boekje, dat min of meer flopte door gebrek aan publiciteit. Klein' dochter Saar, die ook werkt voor de Art Gallery, stofte het oude idee af en organiseerde de gezamenlijke expositie Uit hetzelfde hout..

Cri Stellweg presenteerde gisteren haar boekje, Uit hetzelfde hout, waarin ze haar eigen nuchtere kijk op haar relatie met haar dochter en kleindochter geeft. Herkenbaar en in gewone mensentaal vertelt zij onder meer over de bevalling van haar dochter en de reis met haar kleindochter door Amerika. In het eerste verhaal Grootmoeder warden beschrijft ze het zo: ,,Ter wereld komen, opgroeien, vrijen, zelf ter wereld brengen, weer verder groeien en dan door het eerste breekbare licht gaan van je zoveelste nieuwe morgen in successie, naar de plek waar jouw kind haar kind ligt te krijgen, dat is wat. Dat is goed. Dat betekent dat een verhaal straks kan worden verder verteld, een nieuwe schakel wordt gelegd, het mensdom weer voortkan, straks." Stellweg gelooft niet dat ze terugkomt na haar dood, maar voortleven doet ze wel in haar kinderen en kleinkinderen, weet ze. Renee van Leusden toont haar eigenzinnige bronzen beelden. Niet echt figuratief, niet echt abstract. ,,Het zijn herkenbare figuren, maar zonder armen, oenen 01 neusjes , zegt ze. Het is moeilijk voorstelbaar dat haar rank ogende beelden gemaakt zijn uit dat zware brons. De maakster wordt er zelf wel eens wanhopig van, bekende ze gisteren bij de opening van de expositie: ,,Ik doe met brons wat eigenlijk niet kan. Ik schets in brons en dat is ontzettend moeilijk, want het dondert vaak in elkaar. Er mislukt ontzettend veel en dan bel ik mijn moeder en dochter." Cri Stellweg: ,,Ik herken het wel." Haar dochter: ,,Mijn technieken daar snap jij geen moer van, wel van de sfeer. Jij snapt wat ik erin wil leggen."

Draad en steen

Kleindochter Saar is met het maken van sieraden begonnen, omdat ze niet kon kopen wat ze mooi vond. Ze werkt met draad en steen en maakt veel ronde, spiralende vormen. ,,Ik houd van zo puur mogelijke materialen en voel me meer ontwerper dan edelsmid." Haar sieraden zijn handwerk en worden gemaakt in oplagen van enkele stuks of in opdracht. Speciaal voor de expositie maakte zij een ring die de oneindigheid van het leven symboliseert. Een thema dat overeenkomt met dat in het verhaal Grootmoeder worden van Cri Stellweg. Het maken van sieraden is voor Saar een troostrijke bezigheid, zoals haar moeder haar frustraties kwijtraakt in haar beelden.

Uit hetzelfde hout, moeder dochter, kleindochter, Art Gallery, de Bijenkorf Eindhoven tot en met 12 mei.